Představte si tu situaci. Jezdíte si poklidně ve svém autě, užíváte si pohled na okolí a posloucháte svou oblíbenou hudbu, když najednou prásk! Kámen odražený od cesty narazí do vašeho čelního skla a zanechá na něm nepěknou prasklinu. Pokud se to nedávno stalo i vám, pravděpodobně zvažujete, co dál. Lze náhradu škody pokrýt z povinného ručení? Je rozumné pokračovat v jízdě s prasklým sklem, pokud vám prasklina nezavazí ve výhledu?
Proplacení praskliny z pojistky?
Pokud máte pouze základní povinné ručení, bohužel náklady na opravu budete muset pokrýt sami. Existuje výjimka, pokud máte přesný důkaz, kdo vám škodu způsobil. Například, pokud kamínek odletí od vozidla jedoucího před vámi a máte za sklem kameru, můžete řidiče zastavit a díky kamerovému záznamu doložit jeho vinu.
Pak lze po sepsání záznamu o nehodě žádat o proplacení škody z povinného ručení viníka. Takový případ je však velmi vzácný.
S opravou dlouho nečekejte
Mnoho řidičů malé praskliny na čelním skle, které nepřekáží ve výhledu, ignoruje i několik měsíců. Tato chyba vás však může vyjít pekně draze. Do praskliny se při jízdě dostávají nečistoty, které mohou způsobit její postupné zvětšování.
Největší riziko přichází v zimě – voda, která se dostane do praskliny, zamrzne, a led zvětšující svůj objem způsobí další šíření praskliny. Pokud se prasklina zvětší nad určitou velikost, nebude už možné ji levně opravit a bude nutná kompletní výměna čelního skla.
Připojištění k povinnému ručení nebo havarijní pojištění
Pokud máte sjednané havarijní pojištění, náklady na opravu nebo výměnu prasklého skla mohou být pokryty z tohoto pojištění. Pokud se vám havarijní pojištění zdá příliš drahé, stálo by za zvážení sjednat alespoň připojištění čelního skla k povinnému ručení.
To vás bude stát jen pár stokorun navíc, a pokud dojde k prasknutí skla, oprava nebo výměna budou pokryty obdobně jako při havarijním pojištění.
Oprava vs. výměna čelního skla
Menší praskliny s dobře ohraničeným kulatým tvarem je možné relativně snadno opravit. Dnes existují metody lepení čelních skel, při kterých se prasklina vyplní speciálním materiálem, který po vytvrdnutí zabrání dalšímu šíření poškození. Tímto způsobem lze opravit praskliny do velikosti asi 2,5 centimetru.
Pokud je však prasklina větší a oprava již není možná, budete muset vyměnit celé čelní sklo za nové. Připravte se na náklady v řádu tisíc korun, a pokud máte sklo s vyhříváním, cena se může pohybovat i nad 25 tisíc korun. Proto nečekejte a nechte si sklo opravit dřív, než se prasklina zvětší.
Kdy je auto nezpůsobilé k provozu?
Ze zákona je vozidlo nezpůsobilé k provozu ve chvíli, kdy se v zorném poli řidiče nachází prasklina větší než 2 cm. S takovým vozidlem byste neměli jezdit, protože vám hrozí pokuta, pokud vás zastaví policie.
Pokud prasklina není v zorném poli, může být i větší, ale opět platí, že riziko je velké – proto je lepší co nejdříve nechat sklo opravit nebo vyměnit. I když prasknutí čelního skla je hlavně o náhodě, existují opatření, která mohou toto riziko snížit.
Doporučujeme udržovat větší odstup od vozidel jedoucích před vámi, zvláště pokud se jedná o nákladní vozy převážející štěrk, dřevo nebo jiný rizikový náklad. Při parkování se vyhýbejte místům pod starými stromy, ze kterých mohou padat větve.