Zpět na kategorii

Toto pečivo zmizí z regálů. Obchody ho nově nesmí prodávat, rozhodnutí už platí

Michaela Hanelová
8. 4. 2025, 17:54
Lifestyle

Nákup pečiva patří k nejběžnějším činnostem, které se opakují několikrát týdně. Často se ani nepřemýšlí, co přesně člověk hází do košíku.

Prázdný regál na pečivo v supermarketu
Foto: Freepik

Vůně čerstvě upečeného rohlíku nebo housky nás přitáhne automaticky, ať už šlo o plánovaný nákup, nebo jen krátkou zastávku cestou z práce. Právě na tuhle samozřejmost ale teď dopadne nový zákaz. Rozhodnutí vlády se týká pečiva, které se na pultech tváří jako čerstvé, ale ve skutečnosti čerstvé není.

Co přesně se mění a koho se to dotkne

Řetězce jako Lidl, Tesco, Penny nebo Albert už nebudou moct prodávat mražené pečivo jako čerstvé, pokud jej řádně neoznačí. A nejde o kosmetickou změnu. Podle vyhlášky Ministerstva zemědělství totiž musí být takové zboží jasně označeno slovem „rozmraženo“. Pokud na štítku takové označení chybí, nesmí být výrobek vůbec uveden do prodeje. Za porušení této povinnosti hrozí pokuta až tři miliony korun.

Nařízení míří hlavně na nebalené pekařské a cukrářské výrobky, které byly původně zmražené v hotovém stavu a pak jen rozpečeny nebo rozmraženy těsně před vystavením na pult. V praxi tak končí éra, kdy se zákazník nechal zmást vůní teplého rohlíku a měl pocit, že si kupuje čerstvý výrobek přímo z pece. Ve skutečnosti totiž v řadě případů šlo o pečivo, které cestovalo přes mrazicí sklad a rozmrazovalo se těsně před vystavením.

V čem je rozdíl mezi čerstvým a rozmraženým pečivem

Na první pohled se lišit nemusí. Rozpečený croissant nebo kaiserka mohou vypadat stejně jako ty z místní pekárny. Ale rozdíl je v surovinách i v technologii. Zatímco tradiční pečivo bývá složeno z několika základních surovin – mouka, voda, droždí, sůl –, polotovary určené k mražení obsahují stabilizátory, emulgátory, zahušťovadla a látky zajišťující, aby se během zmražení nevytvořily ledové krystaly. Tyto látky mají za úkol uchovat strukturu těsta a zajistit, že po rozmražení bude vypadat, jako by bylo právě vytažené z trouby. Kdo se tedy při nákupu spoléhá jen na vzhled nebo vůni, nemusí vůbec tušit, že si odnáší zcela jiný produkt, než jaký očekával.

A právě to je důvod, proč stát zasáhl. Cílem je, aby měl každý zákazník možnost rozhodnout se vědomě – a věděl, jestli si kupuje opravdu čerstvý výrobek, nebo jen pečivo z mrazáku, kterému byla navrácena křupavá kůrka pomocí tepla. Systém, který dosud fungoval, měl jednu velkou slabinu. Nebyl dostatečně transparentní. Mnoho obchodníků totiž buď označení rozmraženého pečiva neuvádělo vůbec, nebo ho uvedli malým písmem někde na štítku.

Výsledkem bylo, že většina nakupujících vůbec netušila, co si vlastně domů nese. A právě to se má změnit. Nařízení, které teď vstoupilo v platnost, má přinést jasnost. Pokud jde o pečivo z rozmražených polotovarů, musí být takto výslovně označeno a zákazník musí mít informaci na očích. Nejde tedy o to, že by se mražené pečivo nesmělo prodávat vůbec – ale musí být správně označené. A pokud není, pak z regálů okamžitě zmizí.

Jak reagují řetězce a co to znamená pro každodenní nákup

Většina obchodních řetězců na změnu reagovala úpravou označení, ale někde to může znamenat i změny v sortimentu. V menších prodejnách se může stát, že určité druhy pečiva úplně zmizí, pokud nebude možné nebo ekonomicky výhodné je prodávat s označením „rozmraženo“, píše vláda na svém webu . Některé řetězce navíc zvažují, že v rámci posílení důvěry zákazníků začnou více spolupracovat s místními pekárnami a nabídnou širší výběr opravdového čerstvého pečiva. Z pohledu běžného zákazníka bude možná důležité začít číst etikety pečlivěji.

U rohlíku za dvě koruny to zní přehnaně, ale při každodenním nákupu může mít výběr pečiva dlouhodobý vliv nejen na kvalitu jídelníčku, ale i na zdraví. Alespoň podle odborníků na výživu, kteří dlouhodobě upozorňují na problém tzv. skrytých složek v polotovarech. Nové nařízení vlády neříká, že mražené pečivo je zakázané. Jen požaduje férovost. Když je něco rozmražené, má to být označené. Tečka. A i když to na první pohled může vypadat jako drobnost, pro mnoho lidí může jít o důležitý signál – že si zaslouží vědět, co kupují.