Zpět na kategorii

Zaplatila jsem kartou jako obvykle. Když jsem se podívala na výpis z účtu, skoro jsem omdlela

Michaela Hanelová
30. 3. 2025, 7:14
Lifestyle

Ráno jsem vyrazila do práce, cestou se zastavila v oblíbené kavárně pro kávu s sebou a k tomu přihodila ještě croissant. Zaplatila jsem kartou a vůbec nad tím nepřemýšlela.

Ruka přikládající platební kartu k terminálu
Foto: Freepik

Dnes už je to tak běžné – prostě přiložíte kartu, píp, a je to. Ani se neobtěžujete kontrolovat částku, protože víte, že cena kávy je vždycky stejná. A tak jsem pokračovala dál, nic netušíc, že mě tenhle obyčejný ranní nákup brzy pořádně rozhodí. Celý den jsem fungovala jako obvykle. Po práci jsem se stavila ještě v obchodě pro pár drobností – nějaké pečivo, zeleninu, pár věcí na večeři.

Zase jsem zaplatila kartou, ani jsem nevěnovala pozornost částce na terminálu. V hlavě jsem měla jen to, že chci co nejrychleji domů, protože už bylo docela pozdě a já byla unavená. Až když jsem si doma sedla na pohovku a ze zvyku jsem si otevřela bankovní aplikaci na mobilu, zastavilo se mi srdce.

Zaplatila jsem kartou a byla v šoku

Částka, která byla stržená z mého účtu, rozhodně neodpovídala tomu, co jsem si koupila. Místo pár desítek korun za ranní kávu a svačinku tam svítila platba ve výši několika tisíc. Nejdřív jsem si myslela, že se muselo jednat o nějaký omyl, možná nějaké opožděné platby, ale když jsem se podívala podrobněji, viděla jsem, že platba proběhla přesně v tu chvíli, kdy jsem stála v kavárně. Jakmile mi došlo, že něco není v pořádku, cítila jsem, jak se mi rozbušilo srdce a najednou mi bylo až nevolno.

Nejdřív jsem si myslela, že se možná jen špatně na něco dívám, že jsem přece nemohla jen tak nevědomky zaplatit tolik peněz za obyčejnou kávu. Začala jsem panikařit a proklikávat se výpisem transakcí. Nebylo pochyb – kavárna si strhla mnohonásobně vyšší částku, než měla. Okamžitě jsem sáhla po telefonu a začala hledat číslo na jejich zákaznickou linku.

Po chvíli se mi podařilo dovolat na pobočku, kde jsem byla ten den ráno. Mladá slečna na druhém konci linky byla překvapivě milá a ochotná, ale zároveň trochu zmatená. Tvrdila, že o ničem takovém neví a že v systému žádnou nesrovnalost nevidí. Nabídla mi, ať se zastavím osobně s výpisem z účtu, aby to mohli prověřit. Bez váhání jsem se tedy sbalila a vyrazila zpátky na místo činu.

Nakonec jsem se rozhodla jednat

Když jsem dorazila do kavárny a ukázala jim transakci, prodavačka si mě prohlédla s lehkým zmatením a potom se otočila k pokladně. Po několika minutách zkoumání databáze konečně našla záznam mé platby – a opravdu, místo 79 korun mi z účtu strhli téměř 8000. Prý se jednalo o „technickou chybu systému“. A kdybych si toho nevšimla, peníze by tam klidně zůstaly.

Naštěstí mi kavárna nakonec peníze vrátila, ale musela jsem na vyřízení čekat několik dní. Ten pocit, že se tohle může stát úplně komukoli a že kdybych si nevšimla, mohla bych o ty peníze klidně přijít, mi pořádně otevřel oči. Od té doby už nikdy neodcházím od platebního terminálu, aniž bych si pořádně zkontrolovala částku na displeji. Protože kdo ví – příště by mi nikdo peníze vrátit nemusel.

Tohle je přesně ten důvod, proč by si lidé měli dávat pozor. Elektronické platby jsou sice pohodlné, ale ne vždycky bezchybné. Stačí malý překlep, technická chyba nebo prostě jen špatná transakce a můžete přijít o tisíce. Od té doby už se na placení dívám jinak – a když vidím lidi, kteří bezmyšlenkovitě pípají kartou a ani se nepodívají na obrazovku, chce se mi jim říct: „Opravdu víte, kolik jste právě zaplatili?“